Disclaimer:
Heti kärkeen on sanottava, että SYn kaupallinen johtaja Kimmo on tolkun ukko, ja mun silmiin Kimmo on tehnyt oikeasti hyvää duunia. Yrittäjät-uransa alkuvaiheessa Kimmo kävi myös Porissa minua jututtamassa siitä miten nuoret näkee maailmaa, kiitos siitä. Eli tätä(kään) tekstiä en kirjoita kritisoidakseni, vaan päinvastoin lisätäkseni kentän tukea Kimmolle.
Meitä on paljon. Me olemme todella monen yrityksen kohderyhmää – myös toistemme. Tällä on arvoa, ja itse asiassa todella paljon arvoa. Tästä voimme ottaa enemmän irti.
Miettikää nyt vaikka BNIn konseptia: herätään joka torstai seiskaksi aamupalalle, käydään orjallisen konseptoidun prosessin kautta myyntipuheet läpi, minglaillaan BNI lounaita ja ennen kaikkea: tehdään kauppaa ja suositellaan muita. Hinta päälle 1000 € vuodessa. Ja siis varmasti hintansa arvoinen – meidänkin firmalla on kokemusta. Mutta miksi Yrittäjät eivät voisi ottaa tuosta vähän mallia, ja tehdä tuon saman, mutta paremmin? Esimerkiksi: käsittääkseni meillä on applikaation jatkokehitys kovassa vauhdissa, jonka avulla voisimme toteuttaa digitaalisesti saman, ja alueena tarvittaessa vaikka koko Suomi. Tämä antaisi myös Yrittäjille oivan mahdollisuuden järjestää myyntikoulutuksia – taito josta jokainen meistä tarvitsee, tykkäsi siitä tai ei.
Entäs Yrittäjät in-house yhtiöt? Tuskin kukaan haluaa Yrittäjät järjestöjen rakentavan in-house yhtiöitä kilpailemaan yrityksien kanssa. Tai missä silloin menee raja? Aika veteen piirretty viiva, koska onhan aluejärjestöillä esimerkiksi tilitoimistoja, tai ainakin yhdellä itsellekin hyvin tutulla on 😀
Ja vielä kumppanuudet. Kenelle on sopivaa myydä meitä? Pankit, vakuutusyhtiöt – erittäin hyviä. Ongelmaksi tulee se, että SYn hinnat meidän myymiselle ovat niin hurjia, ettei monellakaan meidän jäsenistä ole siihen varaa. Mutta miksi myymme meitä massamarkkinana, kun jos jotain, niin tunnemme jäsenemme hyvin. Eli miksi emme palastelisi: “haluat mainostaa mainostoimistoille -> tossa, arkkitehdeille -> tossa”. Paitsi että tulisi vähemmän spämmiä, tulisi mainostamisesta hinnallisesti myös paljon kilpailukykyisempää. Plus varmasti tuottaisi paljon enemmän.
Eli myydään! Niin toisillemme kuin “itseämme” muille. Ja varmistetaan, että ollaan myös helposti myytävissä. Eli Kimmo anna vaan mennä!
ps. jos olisimme kaupallisempi, olisimme myös monelle uudelle (etenkin nuorelle) jäsenelle, sekä potentiaalisille kumppaneille houkuttelevampi.
Jussi on idearikas ja tuo kehitettävät asiat rohkeasti esiin, mutta fiksusti. Yrittäjäjärjestö tarvitsee uudistamista nyt jos koskaan. Euroopan ja Suomen epävakaa muuttuva tilanne vaatii uudenlaista näkemystä myös järjestötyöhön ja yrittäjyyden tulevaisuuden edunvalvontaan. Jussilla riittää virtaa muutoksen ideoimiseen ja toteuttamiseen.
Markku Kivinen, Satakunnan Yrittäjien ex toimitusjohtaja